KNL – Kos

     Jeden z najnowszych projektów Koła został rozpoczęty pod koniec 2015 roku. Grupa studentów, zachęcona sukcesem rekonstrukcji szybowca SL-1 Akar oraz postępami nad projektem MotoGapa podjęła się zadania zaprojektowania oraz zbudowania od podstaw szybowca klasy ultralekkiej, KNL Kos.

KNL-Kos_bok

Wizualizacja, rzut boczny

Głównym celem projektu jest odnowienie projektowo-konstrukcyjnych tradycji Koła, której owoce stanowi zbiór maszyn od Akara po wczesne szybowce serii PW. Tradycje te zostały nieco zapomniane w ostatni latach, gdy Koło skupiło się głównie na pracy nad SyMELatorami oraz szkoleniach szybowcowych i samolotowych, lecz prace nad Akarem dały solidną podstawę do przywrócenia dawnego charakteru Koła i rozpoczęcia nowego, ambitnego projektu. Ponadto, przejście przez cały proces projektowania i budowy szybowca daje członkom Koła możliwość zapoznania się z procedurami dotyczącymi certyfikacji oraz dopuszczenia do lotu statku powietrznego, a także praktycznego zastosowania umiejętności nabytych podczas studiów jak również nauki nowych, rzadko poruszanych podczas standardowego toku studiów, jak praca z materiałami kompozytowymi czy badania tunelowe.

SONY DSC

Spotkanie grupy projektowej

Prace nad projektem przebiegają w sposób typowy dla dużych grup projektowych – uczestnicy projektu podzieleni są na zespoły zajmujące się określonymi zadaniami, np. konstrukcją i ergonomią kokpitu, skrzydłami i okuciami, usterzeniem ogonowym czy aerodynamiką. Zapewnia to członkom Koła przygotowanie do pracy w dużych firmach i przemyśle lotniczym.

Najważniejszym założeniem konstrukcyjnym „Kosa” jest masa własna nie większa niż 80kg – uprawnia to do certyfikacji jako szybowiec ultralekki oraz wykonywania lotów bez pełnej licencji szybowcowej. Stawia to uczestników projektu przed dużym wyzwaniem – każda koncepcja musi być dobrze przemyślana, każde rozwiązanie dobrze sprawdzone i obliczone, każdy element dobrze wykonany. „Kos” ma wypełniać niszę pomiędzy zaawansowanymi, ale drogimi konstrukcjami, jak Axel czy Archeopteryx, a prostymi, lecz prymitywnymi szybowcami budowanymi przez amatorów, np. LAK-16. Powoduje to pewne ograniczenia technologiczne – aby szybowiec był relatywnie tani, nie może być wykonany z trudnodostępnych materiałów przy użyciu kosztownych metod produkcji. Nie bez znaczenia jest też dostępność narzędzi oraz doświadczenie członków KNL w zakresie prac konstrukcyjnych. Podczas projektowania szczególny nacisk kładziony jest na zapewnienie bezpieczeństwa pilota w razie kolizji, poprzez zastosowanie się do zasad „crash-safety”.

DSC_0218[1]

Zebranie całego zespołu

Kos jest projektowany jako górnopłat bez zastrzałów, z usterzeniem w układzie klasycznym, oraz zamkniętą kabiną pilota. Ze względów wytrzymałościowych i bezpieczeństwa kadłub jest projektowany z wewnętrzną, aluminiową kratownicą. Biorąc pod uwagę doświadczenie części członków Koła w pracy z kompozytami wiele elementów wykonanych będzie z włókna węglowego i szklanego. Cechą wyróżniająca Kosa na tle większości ultralekkich konstrukcji jest dobra aerodynamika, bliska „dorosłych” szybowców. W połączeniu ze skrzydłem o dużym wydłużeniu ma zapewnić wysoką doskonałość, na poziomie 25. Innowacją jest również planowany w szybowcu „glass cockpit” – główną część panelu ma stanowić ekran dotykowy, na którym będą wyświetlane dane dotyczące wysokości i prędkości lotu, a także kursu i mapy terenu.

 

Masa konstrukcji

80 kg
Rozpiętość b 10,2 m
Długość l 6,45 m
Powierzchnia S 7,3 m2
Wydłużenie Λ 13,7
Typ Górnopłat
Układ Klasyczny



gorafrontbok

Członkowie Koła Naukowego Lotników zaangażowani w projekt:

 

 

 

Wójcik Arkadiusz kopia-PL Legitymacja szkolna D-37x52 mm

Arkadiusz Wójcik
Kierownik projektu
 

inż. Dawid Maleszyk
Projekt fotela
 
Matysek

Krzysztof Matysek
Projekt kadłuba
inż. Agnieszka Andrzejczuk
Projekt usterzenia poziomego
inż. Anna Olszewska
Projekt usterzenia pionowego
skanowanie0002

inż. Bartosz Lis
Projekt skrzydła
Kęciek

Jakub Kęciek

Projekt podwozia
i zaczepu

Woźniak

Jakub Woźniak
Pomoc organizacyjna
SONY DSC

inż. Mateusz Tabuła
Projekt układu sterowania
Paweł Obrępalski
Analizy aerodynamiczne
Alicja Szumowiecka
Awionika
Dorota Krasnodębska
02.2016-04.2016

Projekt usterzenia poziomego

Adam

inż. Adam Antczak
02.2016-05.2016
Koordynator projektu